Om loven og begrepene
Hva er finansielle intrumenter?
Finansielle instrumenter er kort fortalt en samlebetegnelse for omsettelige verdipapirer, som aksjer og obligasjoner samt verdipapirfond, valuta og derivater.
Hva er MiFID?
Norge har som følge av vår tilknytning til EU gjennom EØS-avtalen, innført EU-direktivet kalt MiFID (Markets in financial instruments directive). Dette er et direktiv eller et sett regler som regulerer markedene for såkalte finansielle instrumenter. Direktivet er i all hovedsak tatt inn i den norske verdipapirhandelsloven og trer i kraft 1. november 2007.
Hvem påvirkes av MiFID?
Samtlige banker og selskaper med konsesjon til verdipapirhandel i hele EU/EØS området, dvs 30 land i Europa og deres verdipapirkunder.
Kategorisering av kunder
Hva betyr det at jeg tilhører en bestemt kundekategori?
EU-reglene deler kundene inn i tre kategorier: "ikke-profesjonelle", "profesjonelle" kunder og "kvalifiserte motparter". Det er ulike krav til beskyttelse og dokumentasjon av rådgivning i hver av de tre kategoriene. "Ikke-profesjonelle" kunder har den høyeste graden av beskyttelse, og kategorien omfatter størstedelen av bankens kunder – herunder alle privatkunder og de fleste små og mellomstore virksomheter. "Profesjonelle" kunder har en lavere grad av beskyttelse, da denne gruppen ofte består av veldig store virksomheter som løpende handler verdipapirer samt valuta- og derivatprodukter. For å oppfylle kravene til profesjonell kunde må man tilfredsstille tre av nedenstående objektive krav:
- Total balanse tilsvarende minst EURO 20 000 000
- Netto omsetning tilsvarende minst EURO 40 000 000
- Sum egenkapital tilsvarende minst EURO 2 000 000
"Kvalifiserte motparter" er vanligvis banker, forsikrings- og pensjonsselskaper m.m., og reglene om investorbeskyttelse gjelder i utgangspunktet ikke for disse kundene.
Hvordan går jeg frem for å bli omklassifisert?
Dersom du vil endre kategori skal du be om dette skriftlig. Anmodningen sendes ditt faste kontaktpunkt i banken, din rådgiver eller megler. Vær oppmerksom på at dersom du er en "ikke profesjonell kunde" har du høyeste grad av beskyttelse.
Kan jeg bytte kategori og i tilfelle hvordan?
Ja selvsagt, om man er en virksomhet som oppfyller to av ovenstående tre objektive krav kan man forlange og bli behandlet som profesjonell. I slike tilfeller sier man gjerne at kunden er "født profesjonell". Ikke-profesjonelle kunder kan også på anmodning - hvis banken aksepterer det - bli behandlet som profesjonell, hvis to av tre nedenstående objektive krav oppfylles
- Man har på det aktuelle markedet i gjennomsnitt gjennomført minst 10 handler/transaksjoner av betydelig størrelse de 4 siste kvartalene.
- Verdien av verdipapirporteføljen definert som bankinnskudd og verdipapirer utgjør et beløp minst svarende til EURO 500 000.
- Du arbeider eller har arbeidet i minst ett år innen finanssektoren med områder som krever kunnskap om de aktuelle transaksjonene eller tjenestene.
Konsekvenser for meg som kunde
Hvilke forandringer innebærer de nye reglene for meg som kunde?
I utgangspunktet behøver du ikke foreta deg noe. Men ved fremtidige kjøp og salg eller ved rådgivning om finansielle instrumenter vil du oppleve at vi har en mer omfattende prosess for å sikre at du som kunde behandles på beste måte. Du kommer også til å få mer informasjon og dokumentasjon i forbindelse med kjøp, salg eller rådgivning.
Om tilsendt informasjon
Må jeg lese gjennom all informasjonen?
I utgangspunktet ikke. Men vi anbefaler deg likevel å lese om de aktuelle instrumentene du har. Har du eksempelvis aksjefond, kan det vær fornuftig å lese gjennom beskrivelsen av verdipapirfond som du finner i" Informasjon til kunder om egenskaper og risiko knyttet til finansielle instrumenter". Hvis du handler aksjer eller andre verdipapirer med våre meglere gjennom Danske Markets, anbefaler vi deg å lese tilsvarende om de aktuelle instrumentene i samme orienteringsnotat. Vi anbefaler også å lese gjennom Retningslinjer for ordreutførelse i hos oss. Vi anbefaler at du tar vare på "katalogen" da den kan være nyttig å slå opp i ved senere anledninger.
Andre spørsmål
Hva menes med hensiktsmessighets test?
Banken skal forsikre seg om at kundene har tilstrekkelig kunnskap og erfaring for å forstå risikoen knyttet til aktuelt finansielt instrument. Loven kaller denne forsikringen "hensiktmessighetstest"
Hva om jeg ikke vil svare på spørsmålene som stilles når jeg skal handle?
Lovgivningen pålegger oss å be om opplysninger om kundens kunnskaper og erfaring med aktuelle finansielle instrumenter. Hensikten er at vi dermed kan bedømme om instrumentet er passende for kunden. Ved rådgivning er vi videre pålagt å bedømme kundens økonomiske stilling og hans risikotoleranse samt tidshorisont for investeringen. Alt dette gjøres for å kunne komme frem til et råd som er best mulig tilpasset kundens situasjon og behov. Dersom du ikke vil svare på spørsmålene vil vi ikke være i stand til å bedømme om aktuelt produkt er hensiktsmessig eller gi et for deg egnet råd.
Hvilke krav stilles til bankens rådgivere?
Bankens rådgivere skal ha en utdanning og erfaring som setter dem i stand til å gi kundene investeringsrådgivning. Vi har i de siste tre årene drevet en systematisk utdanning og trening av rådgiverne. Produktene er i henhold til den nye lovgivningen gruppert etter graden av kompleksitet. Alle bankens rådgivere har ikke utdanning eller stilling som tilsier at de kan utøve rådgivning i alle produkter. Men den rådgiveren som gir deg råd har et absolutt krav om at han/hun behersker de produkter som du får råd om.
Hvorfor må dere vite hvilken utdanning jeg har?
For å finne ut hvorvidt et produkt er hensiktsmessig for deg, må vi vite om dine kunnskaper og erfaringer. Din utdanning inngår som en del av grunnlaget for å bedømme dette. Utdanning er selvsagt ikke det eneste som tas i betraktning. Din erfaring med finansielle instrumenter og hvilket arbeid du har hatt tas eksempelvis også med i betraktningen.